Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei
Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei

ALIATII SANATATII NOASTRE

11
decembrie

HIPOCRATE: ”Hrana voastra sa fie si medicamentul bolilor voastre!”

In zilele noastre bolile cardio-vasculare si cancerul sfideaza lumea moderna in care traim. Dupa studii si cercetari aprofundate oncologii au ajuns la concluzia ca unul din trei cazuri de cancer are la baza o alimentatie gresita : fumatul si alcoolul, excesul de dulciuri si grasimi si un consum redus de fructe si legume proaspete.

Cei mai de temut agresori ai sanatatii noastre sunt radicalii liberi, structuri instabile, care in existenta lor scurta, pot altera prin oxidare invelisul intern delicat al arterelor, modificand materialul genetic din nucleul celulelor si favorizand aparatia cancerului.

Unii radicali liberi provin din razele ultraviolete, razele toxice din atmosfera, medicamente, conservanti alimentari, insa cei mai multi provin din procesele chimice care au loc in organismul nostru. Din fericire organismul are o armata de antioxidanti, vitamine si enzime care neutralizeaza efectul acestora.

Vitamina C, vitamina hidrosolubila, este prima care intra in lupta cu radicalii liberi.Necesarul zilnic este de 90 mg pe zi. Alimentele cu continut ridicat de vitamina C sunt citricele, catina alba, capsunele, patrunjelul, broccoli. Vitamina C promoveaza formarea colagenului, o elastina care ajuta la intretinerea si repararea tesuturilor din organism. In plus vitmina C contribuie la dezvoltarea celulelor imunitare, imbunatateste formarea anticorpilor si are caracter antiviral si antibacterian fiind utila pentru distrugerea toxinelor produse de bacterii. Vitamina C regenereaza depozitele de Vitamina E si favorizeazeaza absorbtia fierului.

Vitamina E (tocoferolul) este un puternic antioxidant cu rol in protejarea vitaminei A, a carotenilor si uleiurilor vegetale. Printre efectele benefice ale vitaminei E putem enumera:
  • Intervine in metabolismul grasimilor, al calciului si al fosforului, ca si in sinteza proteinelor. 
  • Limiteaza producerea de colesterol;
  • controleaza eliminarea apei din organism;
  • previne imbatranirea celulelor;
  • intareste si protejeaza inima si arterele impotriva instalarii aterosclerozei;
  • fortifica musculatura si tesutul conjunctiv;
  • actioneaza pozitiv asupra circulatiei sanguine periferice si a regenerarii pielii;
  • are efect diuretic si hipotensiv;
  • ajuta la preintampinarea producerii avorturilor;
  • scade riscul instalarii ischemiilor cardiace;
  • atenueaza ritmul procesului de imbatranire.
In plus, tocoferolul asigura protectia vaselor sanguine, globulelor rosii, a plamanilor si a ficatului, in hepatita cronica si in cea epidemica. Se gaseste in uleiurile vegetale (cele presate la rece), peste, cereale integrale, nuci, soia, varza.


Betacarotenul din care se formeaza si vitamina A este un luptator de temut impotriva radicalilor liberi. Este o provitamina de mare valoare pentru sanatate, deoarece reuseste sa atenueze actiunea benzopirenului – hidrocarbura continuta de tutun – si care provoaca tumorile bronho-pulmonare. Se gaseste in morcovi, caise, piersici, spanac, rosii, salata, galbenus, unt, branzeturi. Stimuleaza activitatea glandei timus, una dintre cele mai importante si puternice surse de protectie ale sistemului imunitar. Glanda timus ajuta organismul sa lupte impotriva infectiilor si a virusilor si distruge celulele canceroase inainte ca acestea sa se poata raspandi.

O dieta bogata in beta caroten, vitamina C si vitamina E ofera o protectie semnificativa impotriva radiatiilor ultraviolete, precum si impotriva chimioterapiei.
Vitaminele trebuie folosite sub forma naturala din fructe si legume proaspete, si din diferite alimente.

Organizatia Mondiala a Sanatatii privind alimentatia si modul de viata recomanda:
  • Consumati zilnic 400 g fructe si legume proaspete si 700 g cereale integrale. Nu neglijati radacinoasele: morcovi, telina,ridichi, pastarnac, patrunjel, sfecla rosie.
  • Folositi faina integrala in locul celei albe;
  • Reduceti consumul de zahar si grasimi;
  • Consumati saptamanal peste (inexistenta infarctului miocardic la eschimosi) si in jur de 80 grame de carne rosie;
  • Evitati alcoolul si tutunul;
  • Inlaturati din alimentatie grasimile animale: predispun la cancerul de san, de pancreas si colon.
  • Nu consumati alimente conservate prin fum si sare. In carnea conservata prin sarare, pregatita la gratar se formeaza hidrocarburi cancerigene (benzopiren). Feriti-va de alimentele mucegaite ( branza cu mucegai albastru si alb) care contin aflatoxina, substanta care lezeaza ficatul.
  • Mentineti-va pe cat se poate greutatea normala.
  • Evitati sedentarismul, faceti miscare in fiecare zi cel putin o ora.