Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei
Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei

IMUNITATE PENTRU SEZONUL RECE

19
septembrie

Prin sistem imunitar intelegem totalitatea mecanismelor de aparare cu care organismul se opune factorilor agresori externi: virusi, bacterii, paraziti, toxine, veninuri etc. El actioneaza prin diferite tipuri de celule, tesuturi cu functie de aparare si organe capabile sa initieze si sa sustina un raspuns imun, menit sa tina la distanta agentii patogeni. Putem vorbi, asadar, despre imunitate innascuta, ca totalitatea mecanismelor de aparare prezente in momentul nasterii si care se constituie in prima bariera in fata patogenilor. Sistemul imunitar innascut include:

bariere fizice, adica tegumentele si mucoasele de la nivel oro-faringian, conjunctival, intestinal, vaginal si respirator, care, prin descuamare periodica, ajuta la indepartare agentilor straini din organism: de pilda, lacrimile si saliva spala ochii si cavitatea bucala, mucusul inglobeaza patogenii, flora intestinala previne inmultirea bacteriilor patogene;

factori chimici, adica enzimele de la nivelul secretiilor (saliva, lacrimi), mai precis, lizozim si fosfolipaze, care inhiba inmultirea si cresterea bacteriana (prin PH-ul acid al secretiei sudoripare si al sucului gastric) si actioneaza ca antimicrobian capabil de fagocitarea (inghitirea) particulelor patogene (prin defensinele/substante de aparare si surfactantii/substante dizolvante de la nivel pulmonar);

bariere umorale, adica factorii de la nivelul circulator, care se formeaza la locul infectiei, prevenind astfel inaintarea agentului patogen si eliminarea lui din organism, iar complementar formeaza un mecanism nespecific de aparare, prin cresterea permeabilitatii vasculare si distrugerea bacteriilor, limitarea dezvoltarii microorganismelor si a replicarii virusilor la nivelul celulelor-gazda;

bariere celulare, adica celule natural killer, care contribuie la initierea raspunsului imun, identifica si distrug patogenii.

Imunitatea innascuta reactioneaza direct la agentii patogeni, fara a conferi protectie de lunga durata. Inceputul sezonului rece altereaza capacitatea sistemului imunitar, prin schimbarile bruste de temperatura, scaderea cantitatii de lumina, scaderea presiunii atmosferice, umezeala si frig. Prin urmare, organismul devine mai vulnerabil la infectii de tip respirator (favorizate de scaderea temperaturilor si limitarea timpului petrecut in aer liber), conjunctivite virale (favorizate de conditiile din sezonul rece, care usureaza transmiterea virusilor pe cale aerului), alergii (favorizate de polenurile specifice inceputului sezonului rece si de umiditate), boli reumatice (favorizate de scaderea presiunii atmosferice si a temperaturii ambientale) s.a. Prin urmare, este necesara pregatirea sistemului imunitar pentru sezonul rece. Intarirea lui, prin:

alimentatie potrivita, bogata in fructe si legume proaspete, cu un continut mare de antioxidanti si acizi grasi esentiali, cu rol antiinflamator, numai bune sa sustina sistemul imunitar si sa contribuie astfel la prevenirea infectiilor;

somn suficient, stiut fiind ca oboseala cronica mareste riscul de imbolnavire, lipsa somnului influentând in mod direct imunitatea;

hidratare corespunzatoare, care ajuta la producerea limfei, contribuind astfel la transportul celulelor albe din sânge si al altor celule ale sistemului imunitar;

vitamina D, a carei sinteza este diminuata la nivel tegumentar in acest sezon si care este un element important in sustinerea sistemului imunitar, prevenind aparitia bolilor autoimune si a patologiilor de tip tumoral;

exercitii fizice regulate, dat fiind rolul lor in sustinerea sistemului imunitar, prin asigurarea oxigenarii corespunzatoare a tesuturilor si stimularea reinnoirii celulare.

Cum spuneam, alimentatie potrivita. Sau dieta echilibrata. Bogata, indeosebi, in vitamina C (broccoli, legume verzi, ardei, rosii, citrice, afine, macese, catina), vitamina D (somon, cod, ton, carne de vita, ficat, cereale, ciuperci, oua si lactate) si zinc (linte, fasole, naut, brocoli, varza, cereale integrale, nuci, ciocolata neagra). Mai pe larg, pregatirea sistemului imunitar pentru sezonul rece, cu ajutorul alimentatiei, inseamna consumul de:

proteine sanatoase, cum sunt stridiile si fructele de mare, carnea de pasare, de vita si de miel (in doza zilnica de 0,8 g/kg de greutate corporala), toate aceste alimente fiind bogate in zinc, mineral abundent in carne, care functioneaza foarte bine cu proteinele din aceasta si este foarte bun pentru intarirea sistemului imunitar;

peste gras (somon, sardine, hering) si fructe de mare, care contribuie la imbunatatirea functionarii celulelor imune;

citrice si verdeturi, surse de vitamina C, foarte utila imunitatii si pe care o gasim si in rosii, ardei gras si afine;

nuci si seminte, de real ajutor pentru sistemul imunitar, indeosebi prin faptul ca sunt bogate in vitamina E, antioxidant care imbunatateste capacitatea organismului de a lupta impotriva virusilor si bacteriilor;

ceapa si usturoi, cu proprietati antivirale si antibacteriene;

varza si sfecla, care ajuta la eliminarea toxinelor si intarirea sistemului imunitar;

mure si afine, bogate in antioxidanti;

banane, considerate printre primele datatoare de energie prin continutul in carbohidrati, potasiu si vitamina B6;

mere, o sursa la fel de buna de carbohidrati si fibre, cu eliberare lenta si continua de energie;

ciocolata neagra, pentru continutul in magneziu, datator de anticorpi.

La fel de folositoare organismului pentru a impiedica bacteriile si virusii sa il atace, cu ajutorul vitaminelor si mineralelor continute, sunt unele smoothie-uri. Acele bauturi (cu baza lichida de tipul suc de fructe, lapte sau iaurt) facute prin transformarea in piureuri a diferitelor ingrediente, cu ajutorul blenderului, dintre care va sfatuiesc sa le consumati macar pe cele trei prezentate:

smoothie cu sfecla rosie si pere: o jumatate de sfecla rosie (curatata de coaja), o para, blendate, peste care se adauga o lingura de miere, sucul de la o jumatate de lamâie si apa rece, apoi se blendeaza toate, amestecul fiind o sursa generoasa de nutrienti necesari pentru functionarea ficatului si eliminarea toxinelor din organism;

smoothie cu banana, spanac si scortisoara: o mâna de spanac, o banana, o cana de lapte de cocos neindulcit, o jumatate de radacina de ghimbir, o jumatate de lingurita de scortisoara si un vârf de lingurita de cardamom macinat, mixând intâi spanacul si laptele de cocos, apoi se adauga si celelalte ingrediente si se mixeaza, obtinându-se un amestec nutrient ideal pentru anotimpul rece, gratie continutului de vitamine, minerale si fibre necesare florei intestinale si, prin aceasta, sistemului imunitar;

smoothie concentrat in vitamina C: o portocala (fara coaja si taiata cuburi), o jumatate de lamâie verde, doua linguri de miere, un cm de ghimbir (curatat), un praf de sare si apa, in functie de cantitatea dorita, totul mixat, amestecul obtinut fiind foarte util pentru imunitatea organismului, prin continutul ridicat de vitamina C, care combate stresul oxidant si sustine celule cu rol de aparare a organismului.

Asadar, câta vreme cele mai multe dintre boli sunt in directa legatura cu un sistem imunitar slabit, iar din octombrie pâna in aprilie acesta este cel mai solicitat, poate si trebuie sa fie pregatit si intarit prin metodele de mai sus. Ne putem creste imunitatea in moduri simple: dieta echilibrata, cu alimente care stimuleaza sistemul imunitar, vitamine, hidratare corespunzatoare, somn odihnitor si miscare. Sunt aspecte cu care ne-am tot intâlnit si ne vom mai intâlni, pentru ca sunt parte din viata fiecaruia dintre noi. In cazul in care este nevoie, dar cu recomandarea si sub supravegherea medicului, pot fi folosite si suplimente alimentare care asigura doza zilnica de vitamine si minerale si pe care le gasiti si in farmaciile noastre.

Pentru ca am adus in discutie anotimpul rece, inchei cu o descoperire a cercetatorilor de la Universitatea din Chicago, adusa atentiei publicului (si) de independentaromana.ro: „Este bine sa fii nascut toamna”.  Un studiu efectuat pe 1 500 de centenari nascuti intre 1880 si 1895 a demonstrat ca luna nasterii e relevanta in legatura cu rata de supravietuire, astfel ca oamenii nascuti toamna au sanse mai mari de a trai pâna la 100 de ani.
 

In farmaciile Medimfarm/Topfarm veti gasi intotdeauna personal cu inalta competenta profesionala, care sa va indrume corect in legatura cu tot ceea ce trebuie sa faceti pentru sanatatea dumneavoastra si sa va recomande produsele farmaceutice adecvate. 

Va asteptam!