Transport gratuit
Pentru comenzi mai mari de 200 Lei
Comanda de minim 100 lei si primesti un cupon cadou de la unul din partenerii nostri!

HIDRATAREA!!!

24
iulie

La nastere, corpul uman este alcatuit din 75% apa. Cu alte cuvinte, ne nastem mai putin umezi decat un cartof (care are 80% apa), dar surclasam bananele (care au 74% apa) Ulterior, odata cu inaintarea in varsta continutul de apa al organsimului continua sa scada, dar se va mentine intre anumite limite: 60 – 70%.

Apa are un ROL foarte important in organism, participand in procese ca:

  • Absorbtie si digestie;
  • Reglarea temperaturii corpului;
  • Respiratia si nutritia celulara;
  • Realizarea unui mediu de reactie pentru numeroase procese biochimice;
  • Biodegradarea si evacuarea unor substante toxice sau nespecifice;
  • Realizarea echilibrului acido-bazic si al osmozei.

Pentru a pastra in echilibru aceste procese trebuie sa avem o HIDRATARE CORECTA prin consumul de apa, lichide, fructe si legume in functie de necesarul organismul in anumite situatii. Cantitatea de apa ingerata se poate creste in urmatoarele situatii, cand este posibil sa apara deshidratarea :

  • Intentionezi sa mergi afara la temperaturi foarte ridicate;
  • Esti insarcinata sau alaptezi;
  • Faci sport;
  • Ai anumite probleme medicale, ca de exemplu litiaza renala sau infectii urinare;
  • Ai febra, varsaturi sau diaree;
  • Doresti sa scazi in greutate .

Semnele si simptomele deshidratarii usoare sunt : sete, piele uscata si fierbinte, scaderea apetitului alimentar, urina inchisa la culoare, uscaciunea gurii, oboseala sau slabiciune, ameteli.

Cum putem sa combatem efectele deshidratarii si dezechilibrele produse de aceasta?

In mod normal, aportul zilnic necesar de apa este de 40ml/Kgcorp/zi.  Multa lume confunda consumul zilnic necesar de apa cu consumul de lichide. Exista o diferenta intre necesarul de apa pe zi si consumul de alte lichide, care au in compozitie pe langa apa si minerale, vitamine, glucide, lipide si alte substante.

Termenul de hidratarea este folosit corect doar pentru consumul  de apa (care poate proveni si din consumul de alte lichide, legume sau fructe). Provine din cuvantul francez hydrater = a absorbi apa in interiorul sau prin adeziune.

Prin expunerea la situatiile de mai sus, cand este posibil sa apara deshidratarea, pierdem nu numai apa ci si electroliti si toate procesele biochimice si energetic sunt incetinite, chiar si digestia, incetinind astfel  metabolimul.  In aceste cazuri avem nevoie de consum de apa (hidratare) si consum de alte lichide (cu continut de apa, minerale, vitamine, glucide, lipide, proteine) provenite din surse ca : fructe, legume, supe, lactate, ceaiuri, sucuri, bere, vin, cafea.

Fructe si legume cu un continut ridicat de apa: castravete, telina, ridichii, rosii, ardei verde, conopida, pepene verde, spanac, capsune, broccoli, grapefruit, portocala, zmeura, caisa, pruna, mar, para, struguri, cirese. Se pot consuma intre cinci si zece fructe si legume diferite pe zi, aproximativ 200 ml de cafea pe zi, maxim 3 cani de ceai pe zi, 1-2 pahare de vin rosu, 2-3 pahare de bere.

CAND trebuie sa bem apa?

  1. Bea un pahar de apa dimineata cand te trezesti. Te ajuta sa-ti “restartezi” organismul.
  2. Bea un pahar de apa cu jumatate de ora inainte de masa. Te ajuta sa scazi din consumul alimentar la masa respectiva.
  3. Nu bea apa imediat inainte sau dupa masa si in timpul mesei
  4. Daca iti este foame intre mesele principale, bea un pahar de apa. Previi consumul de snak-uri nesanatose.
  5. Bea un pahar de apa cand simti ca esti obosit/a.

Cantitatea recomandată în general este de doi litri de lichide pe zi. Totuși, este important de reținut că necesitatea pentru hidratarea optimă a unei persoane poate varia în funcție de:

  • nivelul de transpirație,
  •  de temperatura din mediul în care se află, de hainele purtate,
  • de umiditatea din aer și de efortul fizic depus.
  • Medicul de familie sau cel nutriționist este recomandat să ofere un sfat personalizat.

 

Baza hidratării este apa băută constant

Nu există altă metodă pentru menţinerea unui nivel optim de hidratare, în afara unui consum constant de apă.

Mulţi oameni se sperie de ideea că trebuie să bea minim 2 litri de apă pe zi (iar în sezonul cald această valoare poate ajunge la 3-4 litri), însă trebuie înţeles că aici vorbim despre lichide la modul general, nu doar despre apă simplă.

Ceaiul, supa, sucurile, laptele, fructele, legumele, chiar și berea, vinul reprezintă surse de apă, deci trebuie calculat totalul având în vedere toate aceste lichide.

E important să ne hidratăm constant, pe întreaga durată a zilei. Un indicator simplu al nivelului de hidratare este culoarea urinei – cu cât este mai închisă la culoare, cu atât înseamnă că suntem mai deshidrataţi.

Setea nu este cel mai bun semnal, deoarece apare abia atunci când s-a instalat deja un grad de deshidratare.

Acum stim ce este  hidratarea si cata apa sa consumam pe zi, rolul si importanta apei in organism, cand sa bem apa si cantitatea de lichide indicata pe zi.