Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei
Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei

Sanatatea in miscare

14
iunie

Sanatate in miscare

Cu alte cuvinte, vorbim despre beneficiile aduse organismului de miscarea fizica, al carei aport pentru sanatate este incontestabil. Nu necesita demonstratii, vi-l reamintim numai, impreuna cu principalele elemente ajutatoare, intrucat vremurile actuale aduc in atentie o statistica ingrijoratoare: 4 din 10 romani sunt sedentari.


Asadar, de ce?

Miscarea:

intareste imunitatea, prin faptul ca stimuleaza formarea celulelor care lupta cu infectiile, ajuta la un flux sanguin imbunatatit, accelerand astfel procesul de circulatie a anticorpilor si, prin expunere la lumina naturala, stimuleaza sinteza vitaminei D, la fel de benefica pentru rezistenta organismului impotriva agentilor patogeni sau a oricaror produsi toxici.

imbunatateste echilibrul si coordonarea, prin stimularea terminatiilor nervoase senzoriale din muschi si incheieturi, antrenandu-le, dezvoltandu-le si facandu-le mai rezistente, pentru un corp mai agil si mai sigur in miscari.

– ajuta la flexibilitate, reducand astfel riscul durerilor de la nivelul articulatiilor gatului, spatelui, cotului, genunchiului, soldului sau al gleznelor.

creste capacitatea cardiaca, intrucat muchiul cardiac va munci pentru o masa corporala mai mica, astfel incat nu se mai formeaza acumulari de lipide, se ajunge la o scadere a colesterolului si trigliceridelor din sange si se reduce semnificativ riscul aparitiei accidentelor vasculare cerebrale.

creste calitatea somnului, pentru ca ajuta la instalarea unei stari de relaxare si buna dispozitie, favorizanta pentru un somn linistit.

mentine un psihic sanatos, deoarece imbunatateste functiile cognitive si ajuta memoria si echilibrul emotional, prin stimularea productiei de serotonina si dopamina, substante secretate de creier si aflate intr-o stransa legatura cu starea de bine.

stimuleaza stima de sine, cata vreme ne testam limitele fizice si psihice, constatand astfel ca nu sunt pietre de moara.

Prin urmare, miscarea fizica zilnica avantajeaza toate sistemele organimului:

osos, prin intarirea oaselor, imbunatatirea puterii si rezistentei musculare, a mobilitatii si posturii si asigurarea flexibilitatii articulatiilor, cu risc scazut de osteoporoza si fracturi.
circulator, prin reducerea riscului de imbolnavire a inimii, scaderea colesterolului „rau” si prevenirea aparitiei hipertensiunii arteriale.
respirator, prin reducerea declinului functiei pulmonare si imbunatatirea capacitatii organismului de a folosi oxigenul.
digestiv, printr-un control eficient al apetitului, imbunatatirea digestiei si a eliminarii deseurilor.
– nervos, prin reducerea stresului, anxietatii si frustrarii si imbunatatirea capacitatilor de concentrare, creativitate si performanta intelectuala.

Ce fel de miscare?

In primul rand, mersul pe jos, cel putin 15 minute zilnic. Apoi, exercitiile simple, pe care le putem efectua acasa, exercitiile la sala, mersul pe bicicleta si joggingul, pana la sporturi ca tenisul, voleiul, baschetul sau fotbalul. Din seria activitatilor simple, la indemana oricui, plimbarile in parc, urcatul scarilor sau saritul corzii, dansul sau plimbatul animalelor de companie. Si tot aici se incadreaza, la modul la fel de serios, gradinaritul sau curatenia.

Fie si numai ca masura de motivatie, cumparati-va un pedometru: un dispozitiv simplu, care masoara numarul de pasi efectuati zilnic. Pentru o buna stare de sanatate, un adult ar trebui sa faca 10 000 de pasi pe zi.

Miscarea, cum si cat?

Corect si continuu, dar cu moderatie in faza de inceput. Cu regularitate, macar de trei ori pe saptamana. Ideal, de cel putin cinci ori pe saptamana. Cu o incalzire prealabila. Poate fi facuta la orice ora din zi, dar nu prea aproape de ora de somn. Efectele optime se obtin la o durata a miscarii de cel putin 30 de minute pe zi. Nu este recomandata intensificarea activitatii fizice de la o sedinta la alta. Pentru activitati sportive repetitive, este necesara expertiza unui antrenor sau specialist.

Studii la zi arata ca adultii sanatosi de orice varsta ar trebui sa faca, saptamanal, 2,5-5 ore de activitate fizica moderata (mers in pas vioi, inot de voie sau mers domol pe bicicleta, tenis sau activitati casnice) sau una-2,5 ore de activitate fizica intensa (aerobic, joggong, ciclism, sporturi de competitie). La modul corect, ar trebui sa ne miscam saptamanal astfel incat sa ardem intre 2 000 si 3 000 de kilocalorii. Daca nu lasam sa ne scape nicio ocazie pentru a face miscare, vom arde suplimentar 1 200 de kilocalorii.

Consultati medicul de familie in legatura cu capacitatile dumneavoastra fizice si cereti-i sfatul pentru imbunatatirea conditiei fizice.

In concluzie, miscarea zilnica este un puternic stimulent metabolic, mentine sanatatea inimii, previne osteoporoza, regleaza somnul, scade riscul de cancer la san si al altor tipuri, reduce stresul, confera o atitudine pozitiva, previne diabetul zaharat de tip 2, imbunatateste coordonarea si capacitatile de reactie, intareste obiceiurile de sanatate si igiena, favorizeaza randamentul in activitate, indeparteaza depresia, infraneaza reactiile negative, regleaza autocontrolul si, nu in ultimul rand, asigura o silueta armonioasa.

Miscarea inseamna sanatate, inseamna prelungirea vietii.