Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei
Transport gratuit in RO
Pentru comenzi mai mari de 250 Lei

Vitamina D

19
iulie
Despre Vitamina D


Suntem in plina vara. Asadar, este exact timpul pentru expunerea protejata la soare, astfel incat organismul sa produca in mod natural vitamina D: 80-90% din necesar se obtine in acest fel. Tocmai de aceea i se mai spune si vitamina razelor de soare.

In termeni simpli, vitamina D (a carei componenta este calciferolul) este una dintre substantele nutrivite de care organismul are nevoie pentru a fi sanatos. Termenul in sine se refera la mai multe forme ale ei, dintre care se remarca vitamina D2 (ergocalciferol), realizata de plante, si vitamina D3 (colecalciferol), despre care si vorbim cu prioritate aici si pe care o vom numi in continuare prin termenul generic vitamina D, „captata” in urma expunerii la soare, cand razele ultraviolete intra in contact cu pielea. Ambele forme se gasesc si in unele alimente: somon (85 g de somon contin cam 450 UI), ton, cod (ulei de ficat de cod), sardine, macrou, ficat, lapte si iaurt, carne si ficat de vita, portocale (suc de portocale), cereale fortificate, galbenus de ou, branza etc., care contin mai mult de 100 UI/portie, stiut fiind ca dozele zilnice de vitamina D, cu caracter informativ si exprimate in unitati internationale (micrograme), sunt:

– 400 UI (10 mcg) pentru sugarii de la 0 la 12 luni;
– 600 UI (15 mcg) pentru copii si adulti de la 1 la 70 de ani;
– 600 UI (15 mcg) pentru femeile insarcinate sau care alapteaza;
– 800 UI (20 mcg) pentru persoanele de peste 70 de ani.

In cazul in care medicul v-o prescrie, este si cel care stabileste doza, cata vreme aceasta poate fi mai mare pentru persoanele care nu se expun deloc la soare sau pentru copiii care sufera de rahitism. Pentru a sintetiza cantitatea optima de vitamina D (care este trimisa direct in ficat), este necesara o expunere la soare de 20-30 de minute zilnic sau macar de doua-trei ori pe saptamana, vara in afara intervalului orar 10:00-16:00, cand razele solare sunt la intensitate maxima. Recomandarea medicala despre care vorbeam mai sus deriva si din faptul ca productia de vitamina D pe aceasta cale (cutanata) scade pe masura ce inaintam in varsta. De pilda, este cu 50% mai redusa la 70 de ani decat la 20. Asadar, de la soare sau/si din alimente, vitamina D are efecte benefice pentru organism, in:

– asimilarea calciului si a fosforului in intestinul subtire si fixarea acestora in oase (in special la copii si batrani) si in dinti;
– prevenirea aparitiei fracturilor, rahitismului si osteoporozei;
– infectii si tulburari ale sistemului imunitar;
– prevenirea diabetului (prin controlul secretiei de insulina) si a bolilor de inima;
– scaderea in greutate (slabit);
– reducerea riscului aparitiei unor infectii bacteriene sau virale;
– hipertensiune arteriala si boli cardiace;
– artrita reumatoida si scleroza multipla;
– reglarea functiei neuromusculare normale;
– intarirea sistemului imunitar;
– buna functionare a tiroidei (glanda endocrina care influenteaza cresterea, metabolismul), paratiroidei (cu rol tot in metabolism) si hipofizei (glanda endocrina cu functii multiple, cu o mare influenta asupra cresterii organismului);
– bolile inflamatorii intestinale;
– buna formare si dezvoltare a creierului;
– atenuarea depresiei si reducerea riscului de Alzheimer;
– intensificarea functiilor pe care le exercita vitaminele A si C;
– unele tipuri de cancer (de colon, de prostata, mamar), in acest sens fiind promovata ca o vitamina-minune.

Am vazut cat de benefica este vitamina D. La polul opus, carenta de vitamina D, ca urmare a neexpunerii la soare, a aportului alimentar insuficient sau din alte cauze, si mai prezenta in cazul adultilor, duce de la manifestari simple ca transpiratia capului, pana la simptome si boli grave:
– oboseala generalizata;
– scaderea imunitatii;
– astm bronsic;
– slabirea sistemului osos si muscular;
– afectiuni ale sistemului nervos;
– fracturi frecvente mai ales ale picioarelor, pelvisului si soldurilor;
– dureri pulsante in oase, pana la osteoporoza;
– diabet zaharat;
– obezitate (vitamina D este solubila in grasime, astfel incat grasimea corporala o poate absorbi, ceea ce inseamna ca foarte putina poate fi folosita corespunzator);
– infertilitate;
– boli de inima;
– boli autoimune (scleroza multipla);
– cancer.

In afara de lipsa expunerii necesare la soare, deficitul de vitamina D poate fi provocat si de afectiuni medicale care impiedica intestinul sa o absoarba din alimente, de medicamente (pentru tuberculoza, laxative, antiepileptice etc.) luate pentru unele tratamente necesare, de varsta inaintata, cand rinichilor le este tot mai greu sa o proceseze sau de stres. Extrema cealalta (exces de vitamina D, cand nivelurile in sange depasesc 150 nanograme/mililitru) inseamna intoxicatie, care se manifesta prin lipsa de concentrare, confuzie, somnolenta, varsaturi, dureri abdominale, constipatie sau hipertensiune arteriala.

In termeni medicali, nivelul de vitamina D sub 12 ng/ml este considerat insuficient/deficitar, iar acela de la 20 la 100 ng/ml este normal.


In final, subliniem faptul ca vitamina D este unul dintre cei mai vechi hormoni umani, datand de peste 750 de milioane de ani, iar sfatul nostru tematic este sintetizat pe urmatoarele directii:

– profitati de soare pentru a beneficia de aceasta vitamina produsa la nivelul pielii, pe care organismul o pastreaza si o foloseste si in sezonul rece;
– protejati-va cand va expuneti razelor solare mai ales intre orele 10:00 si 16:00, folosind palarie si creme de protectie solara adecvate si aplicate corect;
– persoanele cu pielea mai inchisa la culoare pot/trebuie sa stea la soare ceva mai mult si o pot face si in intervalul nerecomandat celorlalti, intrucat absorb mai greu razele UVB, cele responsabile pentru sinteza vitaminei D;
– si intr-un caz si in celalalt, nu stati la soare exagerat, stiut fiind pericolul cancerului de piele;
– pentru a va monitoriza nivelul de vitamina D din organism, este bine sa faceti analize de sange macar o data pe an;
– daca analizele indica deficit de vitamina D, consultati medicul pentru a va prescrie forma si dozarea potrivite de eventuale suplimente alimentare cu vitamina D (capsule sau picaturi), vitamina de sine statatoare sau in complex de multivitamine;
– daca va sunt prescrise suplimente, trebuie sa stiti sa-i spuneti medicului si/sau farmacistului ce tratamente urmati, deoarece suplimentele pe baza de vitamina D sunt incompatibile cu anumite medicamente si cu alcoolul;
– administrarea suplimentelor alimentare cu vitamina D la copii se face numai cu recomandarea medicului pediatru;

In concluzie, este timpul sa iesiti la soare si sa acumulati vitamina D.